Tak jsme zase uspěli v boji s problémovým internetovým obchodem.
Obrátila se na nás zákaznice,
která si objednala zboží a s jeho kvalitou nebyla spokojená. Prozkoumali
jsme adresu e-shopu, kde si objednala zásilku a pro začátek jsme ji nepotěšili.
Z našeho pohledu byl obchod problematický, protože kontrolou údajů
dohledatelných ve veřejných rejstřících, o které jsme informovali již dříve,
jsme zjistili, že prodávajícím není obchod, který zboží nabízel a tváří se tak,
ale nebylo to tak.
Kde byl zádrhel?
Podrobnějším prozkoumáním
obchodních podmínek, na které si málokdo najde čas před uzavřením smlouvy, bylo
zjevné, že dodavatelem zboží je zahraniční obchod, nikoli společnost, která
stránky provozovala. Ta byla pouze zprostředkovatelem, nechala si posílat od
zákazníků peníze a pak objednala zboží u zahraničního obchodu přímo jménem
zákazníka, takže smluvní vztah byl uzavřen se zahraničním subjektem, nikoli s tuzemským
prodejcem. Zákazník tedy neměl zaručena práva v souvislosti s uzavřením
smlouvy (například vrácení peněz při odstoupení
ve lhůtě 14 dnů nebo práva z vadného plnění).
Přestože jsme odhalili chyby,
poradili jsme paní, aby postupovala podle zákona. V jejím případě se
naštěstí jednalo o prodejce z EU, takže doporučenou zásilkou v zákonné
lhůtě odstoupila od smlouvy.
Čas plynul bez odezvy, tak
jsme vyzkoušeli další pokus. Na stránkách byly uvedené klamavé pokyny pro
uplatnění reklamace, ale my jsme postup zkusili a poslali přesně podle pokynů požadované
údaje i důvody. Bohužel pokaždé přišla automatická odpověď se stejným textem, z níž
bylo patrné, že písemnost nikdo nečetl.
V rámci řešení problému jsme
zkusili i podání u dozorového orgánu (ČOI), bohužel přišla odpověď, z níž bylo
znát, že podání nikdo nestudoval. Inu …. asi měla vliv i doba covidu.
Už se zdálo, že je všechno
ztraceno, ale nakonec vše dobře dopadlo. Smír se vyřešil i bez přispění intervence
veřejných institucí a uplatnění práva se přece jenom nakonec vyplatilo.
Při nákupu přes e-shop
doporučujeme vždy prostudovat údaje, které pomohou odhalit, kdo zboží dodává a
zda jsou zaručena práva s tím
spojená. Vyplatí se přečíst si obchodní
podmínky, minimálně údaje o prodávajícím, ověřit si identifikační číslo v rejstříku
ARES, zda je opravdu správné a největší obezřetnost se vyplatí při platbě
předem.
Pokud již smlouvu uzavřete a
následně obdržíte zboží, s jehož kvalitou nejste spokojeni, uplatněte
právo, které vznikne při nákupu na dálku, a to zejména odstoupení od smlouvy do
14 dnů od koupi (§ 1829 a následující zákona č. 89/2012 Sb.), případně uplatnit
práva z vadného plnění. Vyzkoušejte všechny možnosti, hlavní je to nevzdat
bez boje.