Narazila jsem na internetu na dotaz týkající se vrácení zboží a uplatnění reklamace, z něhož bylo patrné, že se tazatelka ve svých právech pěkně zamotala. A protože se to občas stává každému, i když se to může zdát jako banální věc, tak si to můžeme zkusit rozmotat.
Spotřebitel
má v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy spoustu práv. Některá se
týkají okolností, které rozhodují o koupi (cena, kvalita, účel užití), některá
souvisí s povinností výrobce a dovozce i dalších článků v řetězci
(například právo na bezpečný výrobek, právo na informace o výrobku, upozornění
na rizika z nesprávného použití, atd.), a tak si pro zjednodušení představme,
že už máme výrobek zaplacený, vybrali jsme si přesně to, co jsme chtěli a nyní
ho chceme užívat.
Pokud
jsme to udělali v kamenné provozovně a neuzavřeli smlouvu přes internet,
to znamená, že jsme si do prodejny došli, vybrali a zaplatili tam, ve většině
případů anonymně a nikoli s tzv. „dokladem do daní, nebo na IČO“, měli
jsme nejspíš příležitost si výrobek prohlédnout a pak už máme, v případě zjištění
vady, právo pouze na uplatnění reklamace, tedy uplatnění práva z vadného plnění.
Poznámku
o dokladu do daní nebo nákupu na IČO jsem uvedla proto, že u takového nákupu se
na uplatnění práv z vadného plnění nevztahuje ust. § 19 zákona č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, to znamená, že postup
reklamace nemusí být totožný, jak je to tam uvedeno (neplatí 30denní lhůta na
odstranění vady). Postup a vyřízení reklamace se v takovém případě řídí
příslušnými ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
U
nákupu v kamenné provozovně za podmínek postupu popsaného shora nemá
spotřebitel právo na vrácení zboží do 14 dnů bez důvodu, takové právo lze
uplatnit pouze při nákupu přes internet. Idea toho, že si v 5 obchodech nakoupí
boty, doma si je vyzkouší ke svatebním šatům a pak nevhodné vrátí, se nevyplatila
jedné nevěstě, která spoléhala právě na toto právo, vztahující se jen na nákup
v e-shopech. Nakupovala v kamenných provozovnách.
Pokud
se ukáže, že zboží zakoupené přes internet nebo přes katalog nefunguje a
zjistíte to ve 14denní lhůtě, pak je nejjednodušší odstoupit od kupní smlouvy a
to písemně. Pro účely uplatnění
práva na odstoupení od smlouvy musíte o svém odstoupení prodávajícího
informovat (uvést jméno kontaktu, obchodní název, adresu sídla, telefon,
e-mail) formou jednostranného právního jednání (například dopisem zaslaným
prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, faxem nebo e-mailem). Můžete
využít vzorový formulář, není to však vaší povinností. Zpravidla
je umístěn na stránkách e-shopu, včetně dalších podmínek pro uplatnění tohoto
práva. Osobně bych nedoporučovala uplatnění práva bez možnosti později toto
prokázat (uplatnění e-mailem tedy není vhodné a dopis posílejte raději s dodejkou).
Pokud
je již po dvoutýdenní lhůtě a výrobek vykazuje nějaké vady, lze uplatnit právo
odpovědnosti za vadná plnění do 6 měsíců dle § 2161 zákona č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, pokud to nestihnete ani do 6
měsíců, reklamaci lze uplatnit do 2 let od uzavření kupní smlouvy.
Prodávající
má povinnost vždy reklamaci přijmout, sepsat o tom reklamační protokol, vyřídit
nejpozději ve 30denní lhůtě, pokud se nedohodnete na lhůtě delší (do lhůty se
počítá i odstranění vady). Spotřebitel má povinnost uplatnit právo ihned, jakmile
zjistí vadu výrobku. Rozhodně se nevyplatí otálet, či čekat, až se výrobek rozbije
ještě víc, aby byla vada ještě větší.
Aby
to nebylo tak jednoduché, tak u zboží, které přebírá dopravce k doručení,
může vzniknout vada i v průběhu dopravy. Toto právo se pak uplatňuje
jinak, ale tím se nyní nechci zabývat, vše je možné dohledat v občanském zákoníku.