01.08.19

Vrácení zboží v kamenné provozovně

Jeden z nejčastějších dotazů v naší poradně se týká toho, zda lze vrátit zakoupené zboží zpátky prodávajícímu, či nikoli.

Aby bylo kupujícím jasno, tato možnost je zákonem upravena pouze u prodeje prostřednictvím prostředku komunikace na dálku. Při uzavření smlouvy touto formou má spotřebitel zákonem zaručené právo vrátit zboží ve lhůtě do 14 dnů od jeho zakoupení.
V kamenných provozovnách, tzn. při klasickém prodeji takové právo není zakotveno v legislativě, může být ovšem sjednáno dohodou. V takovém případě doporučujeme sjednání písemné, jelikož "zvyklost" či "cedule na provozovně" nemusí zaručovat, že bude existovat po celou dobu a zpětně se důkazy velmi těžko shání. Buď se osvědčuje mít při nákupu svědka, ale není nad zlaté pravidlo: co je psáno, to je dáno.

Pověra typu "kdysi bývalo pravidlo, že prodejce musel vzít zboží zpět po určitou dobu" nebylo zakotveno v právní úpravě ani historicky (tzn. od roku 1964) a podobná praxe byla upravena jen interními předpisy každého prodejce, shodně jako v současnosti, tzn. dobrovolně.

Oblíbené

Translate