V současné
době podle statistických údajů zhruba polovina Čechů nakupuje přes internet.
Nejčastěji nakupují oblečení a obuv, drogerii,
hračky, hry nebo knihy, noviny a časopisy, dále elektroniku a sportovní
potřeby. V posledních letech stále více spotřebitelů využívá e-shopy i ke
koupi potravin. Od roku 2010 byl zaznamenán nárůst nákupu spotřebitelů přes
internet přibližně desetinásobně. Podle průzkumů takto nakupuje více než 11 %
spotřebitelů a číslo se bude zvyšovat.
Nákup v e-shopu má svoje výhody, ale také rizika. Na
některá rizika nákupu přes internet jsme v minulosti již upozorňovali,
nyní uvádíme fakta, která vyčíslila ve výroční zprávě za rok 2018 Česká
obchodní inspekce, dozorová instituce oprávněná ke kontrole prodeje přes
internet u většiny spotřebního zboží (s výjimkou potravin a předmětů běžného
užívání). V roce 2018 zkontrolovala celkem 992 internetových obchodů a uvedla
nejčastější chyby, které byly při kontrolách zjištěny. Nedostatky zjistila v 851
případě, tedy v 85,8 %. Zpráva uvádí i čísla z předešlých let, podle
nichž procento závad vykazuje dlouhodobě setrvalý stav. Ačkoli podíl obchodů přes
internet meziročně stoupá, počet kontrol se překvapivě naopak snižuje.
Nejčastější závadou v roce 2018 bylo porušování zákazu
nekalých obchodních praktik, které bylo zjištěno v 683 případech, na druhém
místě pak nesplnění povinností prodávajícího informovat spotřebitele o subjektu
mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, a to v 518 případech, třetí
místo pak patří nedostatkům v podávání informací o rozsahu, podmínkách a
způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde
lze reklamaci uplatnit, celkem ve 441 případech.
Spotřebitele nelze než varovat, aby si dali pozor zejména na
nekalé obchodní praktiky a řádně si přečetli informace o reklamacích, na
prodejce apelujeme, aby si na svém shopu uvedené informace zkontrolovali.
Zdroj:
ČOI - zde
ČSÚ - zde