Chtěl
jsem reklamovat zboží, ale prodávající ho odmítl přijmout a nevím, co mám dělat
dál.
Prodávající
má povinnost přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí
reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných
služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Bohužel se stává, že
spotřebitele odbyde a odmítá komunikovat. V takovém případě sice porušuje
povinnost podle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném
znění, který upravuje, jak by mělo probíhat reklamační řízení, ale je třeba
situaci nějak vyřešit.
Doporučujeme
uplatnit reklamaci písemnou formou, tedy doporučeným dopisem s potvrzením o
převzetí písemnosti z důvodu zajištění důkazu, zda prodávající písemnost
převzal, či nikoli. Pokud by ji nepřevzal, pak je možné obrátit se na příslušný
živnostenský úřad, podle sídla firmy. Pokud písemnost převezme, pak běží 30
denní lhůta pro vyřízení reklamace a s tím souvisí i práva spotřebitele –
viz níže:
§ 19 zákona č. 634/1992 Sb., o
ochraně spotřebitele, v platném znění
(1) S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je
prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí
reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných
služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen
spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co
je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a
dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o
provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí
reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení
opravy.
(2) V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník
pověřený vyřizovat reklamace.
(3) Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned,
ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává
doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení
vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného
odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající
se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se
považuje za podstatné porušení smlouvy.