Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník upravuje práva spotřebitele při
vadném plnění. Zajímavým ustanovením, které lze v praxi využít, pokud se
projeví vada v prvních 6 měsících po koupi zboží, je § 2161:
Jakost při převzetí
(1) Prodávající odpovídá
kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá
kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal,
a) má věc vlastnosti,
které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které
prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na
povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
b) se věc hodí k
účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto
druhu obvykle používá,
c) věc odpovídá
jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo
provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,
d) je věc v
odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
e) věc vyhovuje
požadavkům právních předpisů.
(2) Projeví-li se vada
v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při
převzetí.
Kupujícím se často stane, že
se chvíli radují z nového výrobku, ale vzápětí se projeví vada. Stane-li
se to v prvních šesti měsících, pak lze při uplatnění reklamace využít
výše uvedené ustanovení občanského zákoníku a požadovat buď výměnu za nové
zboží, nebo zrušení kupní smlouvy.
Argumentem pro tento požadavek
je fakt, že vadný výrobek nemá
vlastnosti, které si strany ujednaly (když nefunguje, pak tyto vlastnosti nemá)
a nehodí se k účelu, jaký prodávající uvádí nebo ke kterému se věc obvykle
používá, jelikož vadný výrobek zpravidla účel neplní.
Pokud si netroufáte na
nepříjemnou diskusi nebo se nelze dobrat uspokojivého výsledku, je vhodné
komunikovat písemně a čekat, jak se s argumenty prodávající vypořádá. Není-li
věc vyřízena k vaší spokojenosti, je možné využít institut mimosoudního
řešení spotřebitelských sporů.