U kupní smlouvy uzavřené distančním
způsobem (mimo provozovnu) jsou zvláštní pravidla, která umožňují od smlouvy
odstoupit ve 14 denní zákonné lhůtě (podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník). Existují však výjimky, které stanovuje ustanovení § 1837 tohoto
zákona a je vhodné je znát, neboť se vztahují na některé druhy zboží, jehož
vrácení není za uvedených podmínek možné (například z důvodu jeho
individuální úpravy, rychlé zkázy nebo z důvodu porušení hygienického
obalu). Níže je uvedena citace příslušného ustanovení.
Pokud bychom uvažovali tak, že prodávající
má povinnost umožnit spotřebiteli zboží vrátit, musíme připustit, že má zároveň
oprávnění uvést výrobek do původního stavu a účtovat tyto náklady spotřebiteli.
Tady je však potřeba mít na zřeteli, zda a jakým způsobem je možné uvést
výrobek do bezvadného stavu, neboť to není možné v každém případě a někdy
by náklady na uvedení výrobku do původního stavu mohly převýšit hodnotu
výrobku. Z toho důvodu je vhodné pečlivě zvážit kroky při uzavírání
smlouvy, resp. jejího zrušení a zejména zvážit účel užití výrobku.
§ 1837
Spotřebitel
nemůže odstoupit od smlouvy
a)
o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným
souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před
uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na
odstoupení od smlouvy,
b)
o dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu
nezávisle na vůli podnikatele a k němuž může dojít během lhůty pro odstoupení
od smlouvy,
c)
o dodání alkoholických nápojů, jež mohou být dodány až po uplynutí třiceti dnů
a jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávislých na vůli
podnikatele,
d)
o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho
osobu,
e)
o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po
dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím,
f)
o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost; to
však neplatí v případě následného provedení jiných než vyžádaných oprav či
dodání jiných než vyžádaných náhradních dílů,
g)
o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z
hygienických důvodů jej není možné vrátit,
h)
o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu, pokud
porušil jejich původní obal,
i)
o dodávce novin, periodik nebo časopisů,
j)
o ubytování, dopravě, stravování nebo využití volného času, pokud podnikatel
tato plnění poskytuje v určeném termínu,
k)
uzavírané na základě veřejné dražby podle zákona upravujícího veřejné dražby,
nebo
l)
o dodání digitálního obsahu, pokud nebyl dodán na hmotném nosiči a byl dodán s
předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení
od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v
takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy.