Pokud se nadělující netrefí do vkusu obdarovaného nebo neodhadne velikost, pak může být problém, protože zákon s takovou situací nepočítá. Co bývalo dřív, že se mohlo zboží do určité doby vrátit, to už dávno neplatí, ledaže by na dohodu prodávající přistoupil nebo bylo zakoupeno přes internet a ještě neuplynula 14 denní lhůta na vyzkoušení. Některé obchody však výměny dárků přislíbily, tak proč je nevyužít? Ze zkušenosti radím – co je psáno, to je dáno.
A když se vyskytne na vánočním dárku vada? Bude se řešit podle starého nebo nového občanského zákoníku? Jak se bude nově při reklamaci vlastně postupovat?
U kupní smlouvy uzavřené ve starém roce se bude postupovat postaru, podle zákoníku, který zatím platí. Důležité je proto schovat doklad o koupi, aby nevznikly dohady, uplatnit práva z kupní smlouvy bez dokladu sice lze, ale je kolem toho mnohem více dohadů a problémů. To znamená, že letošní vánoční dárky požívají stejné ochrany, jako všechny doposud a nemusíme studovat nové paragrafy, se kterými si zatím ještě všichni rady nevíme. Ono to nakonec nebude tak složité, jenom si na to budeme muset postupně zvykat. Reklamace tedy zřejmě „pojedou“ od nového roku ve dvou režimech, důležité bude právě datum koupi. Ve všech případech ale platí, že by měly být uplatněny bez zbytečného odkladu a nečekat, až se toho porouchá víc. Zákazník má sice práva, ale taky svoje povinnosti.