Věta, kterou mají
spotřebitelé rádi, nakoupí hlavně kvůli neodolatelnému dárku a pak se diví.
Jako třeba náš zeť, koupil si nějaký nesmysl, protože k němu byl přibalen vysavač
na klávesnici.
Každý z nás je na něco,
on je na počítače a tak chtíč přemohl a celou cestu domů se prý těšil, jak to
vyzkouší. No a co myslíte, jak to dopadlo? Nefungovalo!
Co teď s tím? Touha
vyzkoušet to trvala, co třeba zkusit reklamovat? Ale kdeže! Předmětem kupní
smlouvy totiž bylo něco jiného a to mu fungovalo správně. Reklamovat se dá
jenom zakoupené zboží, pokud vykazuje vadu. Co s nefunkčním dárkem? Ve
většině domácností existuje cosi jako odpadkový koš, pokud je to dárek většího
objemu, musíte až do kontejneru.
Dá se vůbec dárek
reklamovat? Obvykle ne, ledaže by v prodejním dokladu bylo přímo
vyznačeno, že byl součástí zakoupeného zboží (například doslovný údaj o složení
balíčku) a bylo by jasné, že je dárek zahrnutý v ceně. Ale to je málo
pravděpodobné. Kdyby taková situace nastala, pak by se ovšem musel reklamovat
celý balíček, včetně bezvadného zboží.
Jako příklad mě napadá doklad
z obchoďáku, kde bývá na účtence vysloveně napsáno třeba „WC blok a čistič“ s jednou
společnou cenou. Podobně jsem viděla i na kupní smlouvě u dražšího zboží,
obvyklé to ale zpravidla nebývá. Například při předváděcích akcích, které jsou
hodně problematické, bývá nabízeno mnoho dárků a předmětem koupi jedna, skoro
bezcenná věc, ovšem několikanásobně předražená. Z pohledu reklamací je tedy
pro prodávajícího jenom malé riziko, spotřebitel nemá šanci vyreklamovat v podstatě
nic.
Dárky, dárky, dárečky,
pozlátko na přilákání kupujících, aby moc nepřemýšleli a nakupovali. Vypadají krásně, vábí! Jestli něco vážně
potřebujete, neokrádejte se o práva a kupte si právě to. Ušetříte si mnoho
starostí a vztek.