07.01.20

Označování textilních výrobků materiálovým složením

Zajímalo by mne, jaký předpis upravuje povinnost označování textilních výrobků údaji o materiálovém složení a existují-li výjimky.


Povinnost označovat textilní výrobky údaji o materiálovém složení ukládá NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 1007/2011 ze dne 27. září 2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků a o zrušení směrnice Rady 73/44/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 96/73/ES a 2008/121/ES. Výjimky upravují přílohy V. a VI. tohoto nařízení a vztahují se na níže uvedené výrobky.

PŘÍLOHA V

Textilní výrobky, pro které není označení povinné
(podle čl. 17 odst. 2)
1. Pásky na přidržování rukávů
2. Pásky k hodinkám z textilních materiálů
3. Etikety a štítky
4. Kuchyňské chňapky z textilních materiálů s výplní
5. Kryty na kávové konvice
6. Kryty na čajové konvice
7. Chrániče rukávů
8. Rukávníky jiné než z vlasových materiálů
9. Umělé květiny
10. Jehelníčky
11. Pomalovaná malířská plátna
12. Podkladové a výztužné textilie
13. Použité zhotovené textilní výrobky, výslovně takto označené
14. Kamaše
15. Použité obaly, prodávané jako takové
16. Kožené a sedlářské zboží z textilních materiálů
17. Cestovní potřeby z textilních materiálů
18. Ručně vyšívané tapisérie, též nedohotovené, a materiály pro jejich výrobu, včetně vyšívacích nití zvláště určených pro tyto tapisérie a prodávaných samostatně
19. Zdrhovadla
20. Knoflíky, přezky a spony potažené textilním materiálem
21. Obaly na knihy z textilních materiálů
22. Hračky
23. Textilní části obuvi
24. Stolní podložky z několika částí o ploše nejvýše 500 cm 2
25. Ohnivzdorné rukavice a utěrky
26. Kryty na vajíčka
27. Pouzdra na kosmetické potřeby
28. Váčky na tabák z textilních materiálů
29. Pouzdra na brýle, cigarety a doutníky, zapalovače a hřebeny z textilních materiálů
30. Pouzdra na mobilní telefony a přenosné přehrávače médií o ploše nejvýše 160 cm 2
31. Sportovní chrániče, s výjimkou rukavic
32. Pouzdra na toaletní potřeby
33. Pouzdra na potřeby k čištění bot
34. Výrobky pro použití při pohřbech
35. Výrobky pro jednorázové použití, s výjimkou vaty
36. Textilní výrobky podléhající pravidlům Evropského lékopisu a v tomto smyslu označené, lékařské a ortopedické obvazy pro opakované použití a obecně ortopedické textilní výrobky
37. Textilní výrobky včetně provazů, lan a šňůr s výhradou položky 12 přílohy VI, běžně určené:
a) k použití jako součásti nástrojů při výrobě a zpracování zboží;
b) k začlenění do strojů, zařízení (např. topných, klimatizačních nebo osvětlovacích), domácích a jiných spotřebičů, vozidel a dalších dopravních prostředků nebo k jejich provozu, údržbě nebo vybavení, jiné než krycí plachty a textilní příslušenství motorových vozidel prodávané odděleně od těchto vozidel.
38. Ochranné a bezpečnostní textilní výrobky, jako např. bezpečnostní pásy, padáky, záchranné vesty, záchranné skluzavky, věcné prostředky požární ochrany, neprůstřelné vesty a speciální ochranné oděvy (např. pro ochranu proti ohni, chemickým látkám nebo jiným bezpečnostním rizikům)
39. Nafukovací konstrukce (např. sportovní haly, výstavní stánky, skladovací prostory apod.) za předpokladu, že jsou poskytnuty údaje o užitných vlastnostech a technických specifikacích těchto výrobků
40. Lodní plachty
41. Oblečení pro zvířata
42. Vlajky a prapory

PŘÍLOHA VI
Textilní výrobky, pro které postačuje označení společnou etiketou
(podle čl. 17 odst. 3)
1. Hadry na podlahu
2. Čistící hadry, prachovky
3. Lemovky a paspulky
4. Prýmky
5. Pásky
6. Šle
7. Podvazky
8. Šněrovadla do bot
9. Stuhy
10. Pruženky
11. Nové obaly, prodávané jako takové
12. Motouzy určené k balení a pro použití v zemědělství; šňůry, provazy a lana, jiné než zařazené do položky 37 přílohy V 
13. Podložky na stůl
14. Kapesníky
15. Síťky na vlasy
16. Dětské vázanky a motýlky
17. Slintáčky a mycí žínky
18. Šicí, látací a vyšívací nitě určené k maloobchodnímu prodeji v malých množstvích, jejichž čistá hmotnost nepřekračuje 1 g
19. Tkanice k záclonám, roletám a žaluziím

05.12.19

Smlouvy uzavřené při telefonickém hovoru



S rozvojem technologií pružně reagoval trh a nezbylo nic jiného, než se vyrovnat s tím, že smlouvu o koupi lze uzavřít na dálku. Může to učinit kdokoli a prakticky nikdo nemůže ohlídat, zda prodávající dodržuje všechny podmínky, které má určené různými předpisy a zda je spotřebitel řádně ochráněn.
Někomu to vyhovuje, někomu ne. Nákup prostřednictvím prostředků komunikace na dálku je pohodlný a pro mnoho lidí výhodný, neboť jim umožňuje sehnat zboží, o jakém se jim ani nesnilo, prakticky až do domu. Využívají to mladí i senioři, mohou to využít i děti, což je na pováženou. Každá výhoda může zároveň přinášet riziko. Jenomže vracet se k nákupům po starém způsobu, je prakticky nemožné a zároveň nežádoucí. Při troše opatrnosti lze proplouvat mezi nabídkami na trhu poměrně bezpečně, minimálně u subjektů v EU, přesto vidíme výjimku, kterou je třeba mít na zřeteli a tou jsou smlouvy uzavírané telefonickým hovorem.
Proč rizika?
Děje se to často. V rámci komunikace se kdosi představí a není dobře rozumět. Sjednají se podmínky, ale jenom rámcově ty nejdůležitější, v době hovoru snad ani není možné opravdu probrat všechno a ani v tak krátkém čase všechny podmínky pochopit. Spousta lidí má pocit, že jsou při hovoru v tísni, ale nabídka jim může připadat tak výhodná, že souhlasí, anebo se nechají přemluvit asertivním prodejcem, který s vidinou odměny na provizi dělá, co může, aby prodal. A tak se stane, že se bez rozmyslu rozhodneme pořídit si služby, které nepotřebujeme či nevyužijeme a pak nevíme, co s tím. Bezradní bývají především senioři, kteří si dovolí třeba vyzkoušet zboží, jehož převzetím za „poštovné“ se zaváží k nekonečnému odběru dalšího nepotřebného zboží, změní operátora nebo se nechají zlákat na lepšího dodavatele energie. To jsou právě ty případy, které jsou nejkřiklavější, kde bychom spíš uvítali, kdyby možnosti uzavřít smlouvu rovnou při telefonním hovoru nešlo využít. S podobnými případy si po prozření mnozí pak nevědí rady, a často si na nějaký hovor vzpomenou, až když mají platit peníze.
Kdo si myslíte, stejně jako my, že uzavírat smlouvu po telefonu, není účelné, raději podobné hovory rovnou zavěste. Kdo přesto nechce odolat lákavé nabídce a vysloví souhlas, aniž by pochopil všechny podmínky smlouvy, měl by si alespoň ohlídat, aby se stihl se vším seznámit ve 14 denní lhůtě, protože při uzavření smlouvy pomocí prostředků komunikace na dálku lze využít právo na odstoupení. Pro takový případ je třeba znát údaje o prodávajícím, adresu, předmět smlouvy, datum sjednání (převzetí) a odstoupit včas písemně.

Oblíbené

Translate