Kšeft je kšeft a neplatí to
jenom v předvánočním období. Všímáte si, že zavedené obchodní firmy nabízí
svým zákazníkům spoustu služeb navíc a není ani divu, že se jim obchody jen
rozrůstají? Spotřebitelům se nabídky asi líbí a jistě jich spoustu využívají. Zkusme
se nad některými společně zamyslet z toho pohledu, zda jsou až tak
výhodné.
Tak například včera při nákupu
set top boxu mi prodejce nabídl „výhodnou“ službu. Jenom za stovku (100 Kč) prý
pořídím okamžitou výměnu zboží, pokud se mi porouchá. To znamená, že pokud se
rozbije v průběhu prvních tří měsíců a budu muset reklamovat, nebudu čekat
30 dní, prý mi dají rovnou nové zboží.
A já na to, že nechci. Proč?
Jednak bylo zboží zakoupeno přes
e-shop, takže mám nárok po dobu 14 dnů vrátit, odstoupit od smlouvy. Toto právo
je zdarma, tak proč si ho pojišťovat? A dál mě chrání ust. § 2161 zákona č.
89/2012 Sb., občanského zákoníku, kde se píše, že zboží nemá mít vady, naopak vlastnosti
s prodejcem ujednané a když se vada projeví v průběhu šesti měsíců,
má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí. Takže bych mohla požadovat
vrácení peněz nebo rovnou výměnu. Zákon mě chrání, mohu klidně spát.
Ale jak znám dnešní svět, je
mi stejně jasné, že když se vada přihodí, sepíší se mnou reklamační protokol a
budu čekat, jak se k tomu postaví odpovědná osoba. A tak při té smůle za ušetřenou
stovku koupím něco dobrého a počkám, jak to vyřeší. Ale když budu mít štěstí a
výrobek (jako ostatně většinou) bude bez vady, bude mě ušetřená stovka hřát v kapse.
Kdo
šetří, má za tři anebo je to jinak? Příště probereme jiné „výhody“.
§ 2161
Jakost při převzetí
(1) Prodávající odpovídá kupujícímu, že
věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době,
kdy kupující věc převzal,
a) má věc vlastnosti, které si strany
ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce
popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě
reklamy jimi prováděné,
b) se věc hodí k účelu, který pro její
použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,
c) věc odpovídá jakostí nebo provedením
smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle
smluveného vzorku nebo předlohy,
d) je věc v odpovídajícím množství,
míře nebo hmotnosti a
e) věc vyhovuje požadavkům právních
předpisů.
(2) Projeví-li se vada v průběhu šesti
měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.