Spotřebitel je svéprávná osoba.
Opravdu?
Tak schválně!
Na co se díváte při nákupu přes internet?
Samozřejmě začnete titulní stranou obchodu a pak
listujete nabídkami zboží. Necháte se strhnout, vložíte zboží do košíku,
odklikáte co je potřeba a uzavřete objednávku. Takhle nakupuje každý docela
běžně a zní to úplně jednoduše. Některé obchody dodají na dobírku, někdo chce
platbu předem, jak je napsáno výše, spotřebitel je svéprávná osoba a tak se
musí rozhodnout, co chce.
Jak nakupujeme my?
Necháme se zlákat titulní stranou obchodu a
listujeme nabídkami zboží. Necháme se strhnout a učiníme kroky směřující k uzavření
objednávky. Dáme zboží do košíku a pak vybíráme podle nabízených podmínek.
Samozřejmě podmínky dodání – to je volba podle možností. Podíváme se na výši
nákladů za poštovné a rozhodneme se. Stejné je to s dopravou. Před
uzavřením objednávky je třeba potvrdit souhlas s obchodními podmínkami a
tak si je otevřeme a pořádně přečteme. Obsahují-li údaje o prodávajícím,
ověříme si jméno firmy a IČO na ARES.
Pokud vše souhlasí a podmínky obsahují údaje v souladu se zákonem,
pokračujeme. Subjekt je dohledatelný, při případném problému se dá tento
vyřešit. Na anonymních stránkách zásadně nenakupujeme, protože v případě
jakéhokoli problému nevíme, s kým jednáme.
Odvážným však štěstí přeje a někdo to třeba
vyzkouší. Údaje o prodávajícím musí být přece na dodané zásilce. V takovém
případě je třeba spoléhat na název domény, kterou někdo zaregistroval a
solidnost prodávajícího. Doménu lze ověřit ve veřejném registru. Pokud to není falešná adresa.
Existují shopy, které naslibují hory doly, nemají
ani podmínky, identifikační údaje, kontaktní údaje, adresa registrátora domény
je poněkud záhadná, neberou telefon, přes kontaktní formulář zprávy jenom
přijímají, někdy dokonce i chvíli komunikují, ale jakmile dostanou platbu, tak
už nereagují. Tváří se, že mají velké zásoby levného zboží, zpravidla
značkového a tak lákavého, že se tomu dá těžko odolat. Pavouk umí udělat na
síti pořádnou pavučinu a my, spotřebitelé, jsme takové mušky, co se chytí. A
pak se jenom třepotáme a zpětně zjišťujeme, že škody, které si napáchame, jsou
již nevratné.
Existují weby, které uvádí rizikové shopy. Je možné
najít si reference. My nechceme pomlouvat, nestojíme o zbytečné konflikty.
Naším cílem je naučit spotřebitele myslet, aby nespoléhal na šťastnou hvězdu
nebo náhodu. Aby si uvědomil rizika a riskoval, jen pokud má rád hazard.