Nedávno se na nás obrátila paní, která zažívala muka s reklamací počítače. Koupila synovi dárek, krásný notebook, který se však rychle rozbil a tak zkusila reklamovat.
Vada byla nepříjemná, poškodil se monitor, aniž by to zavinili a výrobek nešel používat. Nemusím snad dodávat, jak byla nešťastná, utratila dvacet tisíc korun a teď si s tím nevěděla rady. Zdálo se, že každá rada bude drahá, ale řešení jsme spolu nakonec našly. Prodejce se totiž naštěstí neorientoval v předpisech pro reklamaci. Stačilo jen jeho nevědomost využít a své peníze dostala zas zpátky.
Podobné případy se stávají poměrně často, prodávající obvykle šmahem reklamaci zamítne a myslí si, že to má jednoduše vyřešené, ale neznalost zákona neomlouvá. Stačí se nedat, zkusit se o sebe trochu poprat, nedat mu to zadarmo.
V našem případě jsme využily práva spotřebitele podle § 616 občanského zákoníku, neboť závada se projevila v prvních šesti měsících. Zákon říká, že výrobek musí být ve shodě s kupní smlouvou a rozpor, který se projeví během šesti měsíců ode dne převzetí věci se považuje za rozpor existující již při jejím převzetí, pokud to neodporuje povaze věci nebo pokud se neprokáže opak. V jejím případě se opak neprokázal, navíc měli vady v reklamačním protokolu, nakonec jsme tedy po trpělivém trvání si na svém uspěly. Pokaždé se ale šťastný konec nepovede, většinou to spotřebitel po prvním neúspěchu vzdá, nebo při uplatnění reklamace postupuje špatně a pak se svého práva nedomůže.