Otázka: Zabývá se vaše asociace i otázkou
spotřebitelského úvěrování?
Odpověď: Ano. V roce 2013 jsem ještě jako ředitel regionu objevil nesprávnosti,
špatné údaje ve smlouvách, u smluv na ojetá vozidla špatně uváděnou RPSN a
další údaje. Bohužel, podle mých dosavadních zkušeností úvěrové společnosti od
té doby sice opravily RPSN, ale v dalších údajích pochybení zůstala.
Zásadním pochybením je, dle mého názoru,
pro spotřebitele více zavádějící než nesprávné RPSN. Dochází k tomu, že ve
smlouvách je smíchána varianta výpočtu podle modelu Finančního arbitra a
varianta výpočtu podle Evropské komise, takže takové údaje jsou matoucí, protože
náklady spotřebitelského úvěru se zdají být o desetitisíce nižší, než jsou ve
skutečnosti.
Správný výpočet RPSN je možno dosáhnout buď cestou výpočtu Finančního
arbitra, kdy se do celkové výše spotřebitelského úvěru a do celkové částky
splatné spotřebitelem připočítává navíc poplatek za sjednání smlouvy anebo
cestou podle Evropské komise, kdy se poplatek za sjednání smlouvy
nepřipočítává. Úvěrové společnosti v úvěrových smlouvách uvádějí celkovou
výši spotřebitelského úvěru podle Finančního arbitra (tj. navýšenou o poplatek
za sjednání smlouvy) a celkovou částku splatnou spotřebitelem podle Evropské
komise (tj. bez poplatku). V tu chvíli se spotřebitel domnívá, že jeho
přeplatek je nižší o poplatek za sjednání smlouvy.
Nezbývá, než se ptát: ví o tom dozorové orgány?
Samozřejmě. Mně je známo, že již 19. 5. 2014 k této
problematice byly vydány modelové příklady. A proč to úvěrové společnosti pořád
dělají, když se o tom ví, píše se o tom v tisku, je to veřejné? Zřejmě
z důvodu zisku. Tato otázka by však měla zajímat spíš dozorové orgány. Podle
dostupných informací se tím zabývají a s některými firmami
bylo zahájeno správní řízení. Přesto se stejný problém vyskytuje dál. Jako bývalý
vrcholový manažer dozorové instituce se tedy ptám, je možné, aby úvěrové
společnosti takto poškozovaly spotřebitele? Jsem optimista a věřím, že nový zákon, kde dohled bude na České
národní bance tomuto protiprávnímu jednání ze strany úvěrových společností
zabrání.
Jak se dá podobnému jednání čelit? Asociace nabízí
spotřebiteli posouzení úvěrových smluv a případné zastupování ve sporech
s úvěrovými společnostmi. Můžeme poskytnout i poradenství za účelem
prevence. Napište nám!
Autor: Ing. Jiří Pěkný
předseda Asociace za
ochranu trhu