S rozvojem technologií
pružně reagoval trh a nezbylo nic jiného, než se vyrovnat s tím, že
smlouvu o koupi lze uzavřít na dálku. Může to učinit kdokoli a prakticky nikdo
nemůže ohlídat, zda prodávající dodržuje všechny podmínky, které má určené
různými předpisy a zda je spotřebitel řádně ochráněn.
Někomu to vyhovuje, někomu ne.
Nákup prostřednictvím prostředků komunikace na dálku je pohodlný a pro mnoho
lidí výhodný, neboť jim umožňuje sehnat zboží, o jakém se jim ani nesnilo,
prakticky až do domu. Využívají to mladí i senioři, mohou to využít i děti, což
je na pováženou. Každá výhoda může zároveň přinášet riziko. Jenomže vracet se k nákupům
po starém způsobu, je prakticky nemožné a zároveň nežádoucí. Při troše opatrnosti
lze proplouvat mezi nabídkami na trhu poměrně bezpečně, minimálně u subjektů v EU,
přesto vidíme výjimku, kterou je třeba mít na zřeteli a tou jsou smlouvy
uzavírané telefonickým hovorem.
Proč rizika?
Děje se to často. V rámci
komunikace se kdosi představí a není dobře rozumět. Sjednají se podmínky, ale
jenom rámcově ty nejdůležitější, v době hovoru snad ani není možné opravdu
probrat všechno a ani v tak krátkém čase všechny podmínky pochopit.
Spousta lidí má pocit, že jsou při hovoru v tísni, ale nabídka jim může
připadat tak výhodná, že souhlasí, anebo se nechají přemluvit asertivním
prodejcem, který s vidinou odměny na provizi dělá, co může, aby prodal. A
tak se stane, že se bez rozmyslu rozhodneme pořídit si služby, které
nepotřebujeme či nevyužijeme a pak nevíme, co s tím. Bezradní bývají
především senioři, kteří si dovolí třeba vyzkoušet zboží, jehož převzetím za „poštovné“
se zaváží k nekonečnému odběru dalšího nepotřebného zboží, změní operátora
nebo se nechají zlákat na lepšího dodavatele energie. To jsou právě ty případy,
které jsou nejkřiklavější, kde bychom spíš uvítali, kdyby možnosti uzavřít
smlouvu rovnou při telefonním hovoru nešlo využít. S podobnými případy si
po prozření mnozí pak nevědí rady, a často si na nějaký hovor vzpomenou, až
když mají platit peníze.
Kdo si myslíte, stejně jako
my, že uzavírat smlouvu po telefonu, není účelné, raději podobné hovory rovnou
zavěste. Kdo přesto nechce odolat lákavé nabídce a vysloví souhlas, aniž by
pochopil všechny podmínky smlouvy, měl by si alespoň ohlídat, aby se stihl se
vším seznámit ve 14 denní lhůtě, protože při uzavření smlouvy pomocí prostředků
komunikace na dálku lze využít právo na odstoupení. Pro takový případ je třeba
znát údaje o prodávajícím, adresu, předmět smlouvy, datum sjednání (převzetí) a
odstoupit včas písemně.