02.11.14

Šup s tím do košíku

Kupní smlouvu uzavírá každý z nás denně aspoň jednu. Například si kupujeme lístek na tramvaj, noviny a něco k večeři. Děti si kupují žvýkačky, třeba. Spoustu z nich uzavíráme i přes internet, třeba o polední pauze. Jen tak si hodíme pár věcí do košíku a už se jen těšíme.


Ono se to řekne „hodit si něco do košíku“, tuhle si tam jeden známý hodil trampolínu a pak jsme řešili nepříjemné věci. V jeho případě mu nepřišla ani trampolína, ani peníze a když zjistil v nějakých diskusích, že je podobných zákazníků víc, domluvil se s nimi a vyrazili podat trestní oznámení. To už byl skoro o čtyři tisíce chudší, nešťastný, protože ji slíbil dětem a vzteklý, jak to dopadlo.
Aby se nic podobného nestalo nám, i když ani při té nejlepší vůli někdy podvodníka nerozeznáte, tak se podíváme, jak podobné věci ošetřil nový občanský zákoník (89/2012 Sb.).
Najdeme si vhodný obchod, kde mají, co chceme a podíváme se mu na kobylku. Zdali pak nám sděluje všechno, co by měl?
  • veškerá sdělení by měla být učiněna jasně a srozumitelně, v jazyce, ve kterém se uzavírá smlouva
  • pokud jednání směřuje k uzavření smlouvy a některá ze skutečností není dostatečně jasná, měla by být ujasněna do jejího uzavření (mě by třeba varovalo, kdybych se na něco zeptala a prodávající nekomunikoval nebo odpověděl nějak zamlženě – typické u oděvů, kde je uvedena univerzální velikost a pak zjistíte, že je to tak leda pro panenky)
  • před uzavřením smlouvy byste měli od prodávajícího obdržet tyto informace: jeho totožnost, telefon, kontakty, údaje o zboží, jeho velikosti, vlastnostech a ceně včetně daní a poplatků, výši nákladů na dodání, popřípadě údaj, že budou dodatečně účtovány, informace o záruce a způsobu jejího uplatnění a další údaje podle § 1811, podle povahy věci.
  • je potřeba sdělit rovněž náklady na používání prostředků na dálku (například sazbu za telefonní hovor), v případě zálohy údaj o její výši a další údaje podle § 1812, podle povahy věci. 
Smlouva musí obsahovat údaje sdělené spotřebiteli před jejím uzavřením. Tyto údaje lze změnit, pokud si to strany výslovně ujednají. Uzavřená smlouva musí být v souladu s údaji, které byly spotřebiteli sděleny před uzavřením smlouvy. Podnikatel vydá spotřebiteli bezprostředně po uzavření smlouvy alespoň jedno její vyhotovení.
Situaci, kdy kupující odstoupí od smlouvy, řeší ust. § 1832 takto, cit:
(1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Podnikatel vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady.
(2) Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
(3) Podnikatel uhradí spotřebiteli náklady spojené s vrácením zboží, jestliže neupozornil spotřebitele o povinnosti nést tyto náklady v souladu s ustanovením § 1820 odst. 1 písm. g).
(4) Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal.
V souvislosti s vrácením zboží je nanejvýš vhodné připomenout, že manipulací s ním, zkoušením, roztržením obalu a podobně, pokud není vráceno v původním stavu, vzniká prodávajícímu škoda, snižuje se hodnota prodávané věci a nemůže ji prodat za plnou hodnotu, aniž by vynaložil náklady. I na to nový občanský zákoník pamatuje a to takto:
Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. To neplatí, pokud podnikatel nesdělil spotřebiteli informace podle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. f).
S rozmachem uzavírání smluv komunikačními prostředky na dálku narostly i nabídky a bohužel, i nekalé praktiky. Je to posílání nevyžádaných zásilek, rychlé nabídky po telefonu, které mají stejnou právní váhu, ale spotřebitel jedná v náhlém rozpoložení, bez dostatečného rozmyslu, bez dostatečných informací, nemůže si porovnat podobné nabídky, prodávající dokonce chodí bez ohlášení do soukromí a málokdo umí důsledně odmítnout, čehož je pak zneužíváno.
Internet je v tomto směru ve výhodě, smlouva se uzavírá písemně, je tam dostatek času si to rozmyslet, popřípadě zrušit, aniž by prodávajícímu vznikly náklady, je však potřeba si věci prověřit a pročíst. Výhodné je na něm i to, že v případě sporu platí „co je psáno, to je dáno“ a spotřebitel je v lepším důkazním postavení i před soudem nebo při vymáhání práv.
Za sebe doporučuji smlouvy po telefonu neuzavírat, na předváděcí akce nechodit, nevyžádané zásilky neodmítat a nevracet, ale hlavně ani neplatit, všechny dotěry od domu důsledně vyhazovat a při nákupu po síti si ověřit aspoň IČ prodávajícího na serveru „justice.cz“. A pak už se můžete řídit mojí radou.

Tak šťastné nákupy!

25.04.14

Vrácení zboží zakoupeného přes internet


Chci se zeptat, jestli je správný postup prodávajícího, který mi při vrácení zboží nevrátil částku za poštovné a navíc mi odečetl 40 Kč za snížení hodnoty zboží.

 Vaši záležitost upravuje ust. § 1832 a následně § 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku:

 § 1832

(1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Podnikatel vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady. 
(2) Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.

(3) Podnikatel uhradí spotřebiteli náklady spojené s vrácením zboží, jestliže neupozornil spotřebitele o povinnosti nést tyto náklady v souladu s ustanovením § 1820 odst. 1 písm. g).

(4) Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal.


08.04.14

Nevyžádané zboží


Jak se mám zachovat, když mi prodávající zašle zboží, které jsem si neobjednal? Plynou pro mne nějaké závazky?

Podle přílohy druhé zákona o ochraně spotřebitele je jednání, kdy prodejce opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky, osobně navštěvuje spotřebitele přes jeho nesouhlas nebo požaduje na spotřebiteli okamžitou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je neobjednal nebo požaduje jejich vrácení či uschovávání, považováno za agresivní obchodní praktiku a tyto jsou podle ust. § 4 odst. 3 zákona zakázány.

Situaci upravuje § 1838 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, kde je uvedeno:

Dodal-li podnikatel něco spotřebiteli a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.

Pro spotřebitele tedy platí následující: podobné jednání si nemusí nechat líbit, je dobré vyjádřit nesouhlas, aby nebylo pochybností o tom, že s jednáním nesouhlasí, nemusí nevyžádané výrobky vracet ani platit a v případě potřeby se může obrátit na kompetentní úřady. Právě z důvodu této možnosti je vhodné mít důkaz o vyjádřeném nesouhlasu (například v podobě dodejky nebo potvrzení o převzetí e-mailu), aby bylo prokazatelné, že k nekalé obchodní praktice či zneužívání údajů opravdu dochází soustavně.

07.04.14

Účtování nákladů při platbě kartou


Chtěla bych se zeptat, zda může obchodník účtovat poplatek za placení platební kartou?
Tuto situaci upravuje § 3 odst. 2 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění takto:
Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.
Takové náklady mohou vzniknout například při platbě kartou nebo dárkovým šekem. Prodávající smí požadovat příplatek, ale tento nesmí převyšovat částku, kterou prodávající platí jiné osobě. Prodávající musí informovat zákazníka o tomto příplatku předem.

24.02.14

Obchodní podmínky

Od roku 2014 přišel na řadu nový občanský zákoník a s ním do života i pár změn. Jestli vás to nechávalo dosud chladným, je na čase trochu se na to podívat. Pár změn totiž zasáhlo i běžné nakupování a hlavně to internetové.

Webové obchody měly s novým rokem reagovat a umístit na stránky obchodní podmínky podle nové právní úpravy, aby si nakupující nemuseli hledat práva v zákoně, jenomže to známe! Většina se na to vybodla. Než vzpamatují, bude nová úprava už zažitá a možná vyfásnou nějakou pokutičku.  Poctiví dávno mají verzi správných.
Možná se na první pohled zdá, že změny v nakupování nejsou příliš zásadní, ale pár jich stojí za zmínku. Popletly se hlavně pojmy v zárukách. Je dobré si pamatovat, že pro případ, kdy chcete mít opravdu záruku, vyžádejte podle § 15 zákona o ochraně spotřebitele namísto záručního listu písemné potvrzení o povinnostech z vadného plnění. Právě tam by měla být jasně sjednána doba, po kterou prodávající ručí za výrobek, aby náhodou později neříkal, že už je spotřebovaný, ačkoli záruční doba ještě neuplynula.
Příjemná změna je, že v případě vrácení zboží je prodávající povinen vrátit všechny peněžní prostředky, včetně nákladů na dodání, do 14 dnů a to se někdy v praxi zadrhávalo. Ale nutno dodat, že se přece jenom veškeré zboží vrátit zpátky nemůže, existují výjimky. Spotřebitel nemá právo na odstoupení od smlouvy, u dodávky zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho vlastní osobu, u opravy nebo údržby provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost, to však neplatí v případě následného provedení jiných než vyžádaných oprav či dodání jiných než vyžádaných náhradních dílů, o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit.
Nákupy přes internet přináší někdy totiž nepříjemná překvapení a pak se hodí znát obchodní podmínky. Ty, co odkazují na staré předpisy a nejsou aktuální, nejsou k ničemu. Proto, stejně jako postaru platí: důvěřuj, ale prověřuj. Obchod, který nepodává povinné zákonné informace, nestojí ani za návštěvu. To o solidnosti a vstřícném jednání k zákazníkovu nevypovídá. Příslušná ustanovení o rozsahu informací hledejte v § 1811, 1820 a následujících.

Oblíbené

Translate